drakmustasch.blogg.se

Skrivet av en vikingahövding.

Djurtester.

Kategori: Fejskonst

Jag snubblade in på en blogg som tog upp det här med djurrätt väldigt starkt. Jag själv är djurvän, undviker att köpa skinn, äter inte kött, jag vill alltid deras bästa. Jag har tänkt på det här med djurtester i smink också. Det senaste har jag köpt "finare" smink och därmed har jag faktiskt antagit att de inte är djurtestade. Tydligen kan man inte anta sådant. Nu har jag kollat runt lite och upptäckt att M.A.C Cosmetics, där min älskade Vino kommer ifrån, tidigare inte använt sig utav djurtester men sedan börjat med det om jag förstått saken rätt. Jag fick lite olika besked, vissa sa att de bara var dotterföretag till några som använder sig av djurtester, Estee Lauder eller något. Oavsett gjorde det mig så galet besviken. Hur kan man börja med något sådant? Jag förstår inte grejen överhuvudtaget. Jag funderar på att om jag vill ha något därifrån igen så ska jag prata med de i butiken om saken. Som tur är använder sig inte Makeup store av djurtester. Inte heller H&M. De är dem tre märkerna jag köpt smink från det senaste. I framtiden kommer jag alltid kolla upp detta innan jag köper smink, och inte anta att ett prestigefyllt företag har vett nog att inse hur mycket de förlorar i respekt när man får veta sånt här. Ska nog skriva ett besviket mejl till M.A.C också. 
 
 
http://www.peta.org/living/beauty-and-personal-care/companies/default.aspx
Här finns listor på företag som utför djurtester, och företag som inte gör det.
 

Kommentarer

  • Vikingahjärta säger:

    Besviket mail låter bra tycker jag, djurtester är inte ok. Så himla mycket pluspoäng till dig för att du engagerar dig, en riktig Vikingahövding!

    2012-11-29 | 16:38:13

Kommentera inlägget här: